Delen? Graag! Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Home Forums Kletspraat privacy op je Jolla?

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  JollaNL 2 jaren, 9 maanden geleden.

• Auteur

frisdenker
    Bijdrager

Ik heb deze vraag gesteld op t Jolla forum. Met name in hoeverre Android apps privé data binnen Sailfish kunnen leeg halen. https://together.jolla.com/question/58994/do-android-apps-have-access-to-private-data/
    Geen antwoord 🙁
    Testje: Android Telegram krijgt gewoon toegaan tot de Sailfisch contacts.
    Ik had de indruk dat WhatsApp (werkt niet meer) er niet bij kon.
    Heeft iemand ervaring met andere Android apps?

Kea
    Bijdrager

Frisdenker: volgens mij is Threema de enige chat app die niet automatisch gebruik maakt van je contacten. Ik heb Telegram, dat werkt op mijn Jolla, nadat ik de pop up over “het binnenkort niet meer functioneren” heb genegeerd. Threema werkt ook , maar dat heeft bijna niemand, helaas. Ik probeer mijn Jolla te gebruiken zonder Google Play. Als je gmail hebt, hoef je op een Jolla ook geen Google account te hebben en toch werkt je mailbox. Het verbaast me dat veel Jolla gebruikers toch de gangbare dingen op hun telefoon willen, zoals WhatsApp en Instagram.

frisdenker
    Bijdrager

Ik vind t toch redelijk schandalig dat OS Sailfish developpers geen toegang tot contacts krijgen (zonodig met volledige controle vd gebruiker) terwijl kwaadaardige Android apps de zaak kunnen leegroven.
    Net s de devel mails doorgespit. Maar ook daar heerst grote onduidelijkheid. Wat daar wel speelt is dat contacts uit (Google?) clouds enz een juridisch probleem zijn omdat de deze services

eigenaar

vd contacts zijn en NIET de gebruiker zelf.
    Jolla doet dus vrolijk mee in dit spel.

Kea
    Bijdrager

Ja, het is inconsequent,maar de Jolla apps zelf bieden die mogelijkheid dus niet en daar gaat toch een signaal van uit. De hele digitale wereld is zo lek als een mandje. Er is in Engeland een klein team bezig om een privacy-vriendelijk systeem op te zetten, heel interessant. Op de bijeenkomst van de Big Brother Award in Amsterdam zijn ze ook aanwezig: Ind.ie – Launch. Het project wordt geleid door Aral Balkan. Hij vindt dat je zelf eigenaar van je gegevens moet zijn en blijven.

frisdenker
    Bijdrager

En inderdaad een waarschuwing met disable optie.
    Ik vond het aanvankelijk zo fijn bij Jolla dat je Android apps kon gebruiken die niet bij private data (in Sailfish) konden.
    Die policy lijkt Jolla helaas verlaten te hebben. Dus nu toch weer heel goed uitkijken welke Android apps je installeert.

Anoniem

Het lijkt inderdaad dat jolla je helaas niet beschermt tegen slechte apps.

Maar ten minste is het OS zelf niet een spion. Ik heb geen data bundel, ik gebuik wifi voor alles. Maar ik zie toch op mijn rekening de laatste twee maanden sinds ik een nieuw android toestel heb elke dag 10kb data. Dat kost maar 0.01/dag, maar het is duidelijk dat google verzaameld elke dag informatie over mij. Bijna iedereen heeft een data bundel en dus zal het niet merken.
    Voor alle duidelijkheid, ik heb netwerk data uit, en “Background Data Restricted” en dan nog gebeurt het.

Ik zal goed kijken naar het nieuw jolla toestel volgend jaar.

Trouwens, telegram is van twee russen and dus zal de FSB ook best zijn vinger daar in hebben.

Als je een app zoekt die je contacten niet steelt, dan is misschien surespot een geode keus. Jolla zou surespot als standard messaging app kunnen adopteren.

App permissions:
    Telegram: 25
    Threema: 22
    surespot: 10

JollaNL
    Sleutelbeheerder

Excuses aan de auteur van bovenstaand bericht. In een poging spamaccounts te verwijderen heb ik kennelijk iets teveel weggehaald. Gelieve opnieuw te registreren. Wellicht dat ik daarna het bericht weer kan koppelen.
    Nogmaals sorry hiervoor.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.